Edit 19.5. Lisätty linkki uutiseen
--------------------
Edit 26.4. Lisätty videolinkki ja analyysi
-------------------
Edit 14.4.10 Jutun kirjoittamisen jälkeen on tutkinnassa tullut ilmi yhtä jos toista, jotka puhuvat inhimillisen virheen ja painostuksen tuloksena tapahtuneen onnettomuuden puolesta. Tämä on toki mahdollista, joten vedän toistaiseksi pois objektiivisen väitteeni järjestetystä attentaatista. Sattuneesta syystä (ja sellaiseen todistusaineistoon nojaten jota en uskalla tässä blogisssa esittää) tiedän kuitenkin kyseessä olleen attentaatin.
--------------------
Kuten tiedämme, viikonlopun kohutuin "onnettomuus" uutisissa on ollut Puolan korkeimman valtiojohdon kuolema oudossa lentoturmassa Smolenskissa Länsi-Venäjällä. Tähän mennessä on jo vahvistettu, ettei turman syynä ollut mikään koneessa ollut tekninen vika.
Presidentti Lech Kaczyńskin lisäksi kuoli järkyttävä lista maan johtoa: viimeinen pakolaishallituksen presidentti; parlamentin alahuoneen (sejmin) ja ylähuoneen (senaatin) varapuhemiehet; turvallisuuspalvelun päällikkö; joukko valtiosihteerejä ja kansliapäälliköitä; kaksitoista sejmin rivikansanedustajaa; kaksi senaattoria; Katynissa surmattujen upseerien perheenjäsenten yhdistyksen valtuuskunta; Puolan asevoimien ylipäällikkö, maavoimien, ilmavoimien ja merivoimien komentajat sekä koko joukko korkea-arvoisia upseereja, käytännössä koko asevoimien johto!
Merkille pantavaa on, että onnettomuudessa kuolleet olivat pääosin nimenomaan Puolan hallituksen ja johtoportaan patriootteja, henkilöitä, jotka olivat toiminnallaan vastustaneet mm. Venäjän valtapyrkimyksiä, Lissabonin sopimusta, Puolan liittymistä EMUun (jonka ansiosta Puolan talous on kasvanut, ainoana EU-mana, lamasta huolimatta!), yms. agendoja.
Tässäpä maallikoille tiedoksi muutamia teknisiä faktoja koskien kyseistä tapausta. Tiedot ovat peräsin kontaktiverkostoni kautta ilmailuasiantuntijoilta:
Vaikka kyseessä oli rungoltaan vanha, jo 20-vuotta täyttänyt Tupolev, se oli täysin uusittu, tekniikaltaan päivitetty ja huolellisesti huollettu. Olihan kyseessä valtiojohdon käyttämä kone. Sillä oli täydelliset modernit järjestelmät.
Yleisesti jopa siviili-ilmailun automatiikka oli jo 80-luvun puolivälissä eli jo 25 vuotta sitten sitä tasoa, että lentäjiä ei periaatteessa enää olisi tarvittu. Koneiden tietokone-automatiikka olisi pystynyt kuljettamaan matkustajat täysin turvallisesti perille aina noususta laskuun. Sotilaspuolella koneissa käytettävä teknologia on yleisesti vähintään 10-vuotta kehityksessä edellä sitä, mitä siviilipuolella käytetään.
Puolan valtiojohdon Tupolev olisi siis pystynyt mennen tullen tekemään laskun turvallisesti ja luotettavasti ilman ohjaamohenkilökuntaakin, täysin itsenäisesti. Kyseessä oli vielä presidentin kone, missä oli täysin uusitut, huippumodernit järjestelmät, ja lisäksi vähintään kolme lentäjää.
Jopa siviililentokoneiden ILS-järjestelmä ei välitä sumusta, sateesta tai edes kohtalaisesta myrskystä. Järjestelmän avulla kone saadaan maahan melkein kaikilla olemassa olevilla lentokentillä, vaikka lentäjät olisivat jostain syystä kaikki unessa, tms.
Pahaksi onneksi Smolenskin kentällä ei ollut automatiikkaa. Puolan valtiojohdon Tupolev teki väitteen mukaan jo neljättä laskuyritystään Smolenskin kentälle "onnettomuuden" sattuessa. Tuollaisia laskeutumisia ei tuollaisissa olosuhteissa, sakeassa sumussa, ei yleensä tehdä manuaalisesti, vaan lentoautomatiikalla. Nyt jostain syystä lentäjät kokivat olevansa pakotettuja laskeutumaan, vaikkei automatiikkaa voinut käyttää.
Pahaksi onneksi Smolenskin kentällä ei ollut automatiikkaa. Puolan valtiojohdon Tupolev teki väitteen mukaan jo neljättä laskuyritystään Smolenskin kentälle "onnettomuuden" sattuessa. Tuollaisia laskeutumisia ei tuollaisissa olosuhteissa, sakeassa sumussa, ei yleensä tehdä manuaalisesti, vaan lentoautomatiikalla. Nyt jostain syystä lentäjät kokivat olevansa pakotettuja laskeutumaan, vaikkei automatiikkaa voinut käyttää.
Kone otti silminnäkijätietojen mukaan kosketuksen puihin vaikka laskuun tultaessa noin viiden kilometrin ala pääradan suuntaisesti pitäisi olla perattuna korkeista esteistä. Tästä voidaan päätellä, että koneen lähestymissuunta oli väärä. Miksi näin jos kerran oli jo tehty kolme aikaisempaa laskuyritystä, ja kaikki oli tutkaohjattua?
Kuinka korkealla sumupeitto oli? Jos sumu oli niin tiheä, etteivät lentäjät nähneet lähestyä kenttää, miten silminnäkijät muka näkivät "onnettomuuden"?.
Jos telineet osuvat latvustoon, ne vain osuvat. Puunlatvat menevät päreiksi, mitä siitä? Jo pienemmätkin koneet tekevät selvää moisista näreistä, ja suuren Tupolevin massa ei paljoa mistään havuista välitä. Näin ollen väärän lähestymissuunnan lisäksi silminnäkijätodistus, että kone "kimposi" puista ja rysäytti metsään kentän viereen olisi todennäköisesti väärä. Paitsi että kone ei tullutkaan latvuksiin, vaan paksuun runkoon matalammalla.
Automaattilaskeutumisessa normaalisti kentän tietokonejärjestelmät ohjaavat koneen turvallisesti laskuun. Tutka ja tietokoneet ilmoittavat laskeutuvalle koneelle sen tarkan sijainnin, korkeuden, lähestymissuunnan, -kulman, ja etäisyyden kiitorataan. Järjestelmällä on lisäksi varajärjestelmät, jos nämä eivät toimi. Mitään näitä järjestelmiä ei Smolenskin kentällä ollut.
Mikäli järjestelmää ei ollut, ja olosuhteet olivat huonot, niin turvallisuussyistä näin korkea-arvoisia vieraita kuljettava kone olisi ohjattu lennonjohdon toimesta toiselle kentälle. Lennonjohto itse asiassa yrittikin. Myöskään lentäjät eivät normaalisti suostuisi laskeutumaan moisissa olosuhteissa kentälle, jos järjestelmät eivät toimi tai niitä ei ole. Ja kun ei ollut, miksei konetta ei vedetty ylös ja suunnattu lähimälle sumuttomalle kentälle? Olihan takana jo kolme tuloksentota lähestymistä? Lennonjohdon mukaan lentäjät nimenomaan ikään kuin väen vängällä halusivat laskeutua kentälle.
Jo puolen metrin heitto laskeutumistiedoissa tekee todella rumaa jälkeä. Miksi lennonjohto ei varoittanut asiasta, vaikka varmaan hyvin sen tutkanäytöiltään näkivät? Ainakin heidän olisi pitänyt se nähdä.
Heti onnettomuuden jälkeen ilmoitettiin, ettei koneessa ollut teknistä vikaa. Miten tämä muka tiedettiin tuoreeltaan kun kone kerran oli räjähtänyt tuhannen päreiksi metsään?
Miksi koko valtion johto lensi samalla koneella? Aina kun valtioiden johdo lentää ulkomaille, pidetään huoli, etteivät kaikki munat ole samassa korissa. Näin ei ollut nyt. Oliko jutun järjestämisessä mukana sisäpiiriläisiä, jotka onnistuivat lutvimaan koko johdon samaan koneeseen?
Heti onnettomuuden jälkeen ilmoitettiin, ettei koneessa ollut teknistä vikaa. Miten tämä muka tiedettiin tuoreeltaan kun kone kerran oli räjähtänyt tuhannen päreiksi metsään?
Miksi koko valtion johto lensi samalla koneella? Aina kun valtioiden johdo lentää ulkomaille, pidetään huoli, etteivät kaikki munat ole samassa korissa. Näin ei ollut nyt. Oliko jutun järjestämisessä mukana sisäpiiriläisiä, jotka onnistuivat lutvimaan koko johdon samaan koneeseen?
Koneen mukana meni presidentin ohella Puolan armeijan komentaja ja paljon muita, kuten uutiset luonnehti osuvasti, "koko kansakunnan eliitti sai surmansa". Aikaisemmin Puolan pääministeri, liberaali Donald Tusk oli kieltäytynyt hommaamasta Presidentille uutta konetta. Miksi? Tusk on ainakin todellisuudessa iloinen Kazynskin kuolemasta, samoin kuin Puolan hallituksen liberaalisiipi.
Ja jotta asia tuntuisi vieläkin epäilyttävämmältä, niin alun perin koko presidentin seurueen piti matkustaa Katyniin junalla. Suunnitelmia muutettiin ihan viime tingassa. Miksi?
Näyttää siltä, että todellisuudessa kone ja lentäjät olivat vain yrittämässä normaalisti laskeutumista, ilman mitään ongelmia, kun yhtäkkiä koneelle tapahtui jotain, ja lasku epäonnistui. Kone nousi uudelleen ja koitti uutta lähestymistä. Lentäjille näyttää vain tulleen pakko saada kone alas. Neljäs laskuyritys johti tuhoon..
Alkuun uutisoitiin, että lennonjohdolla ja lentäjillä oli kielivaikeuksia, joista lennonjohto syytti lentäjiä. Sitten kävikin ilmi, että lennonjohtajat eivät osanneet juurikaan englantia, joka on kansainvälinen ilmailun kieli. Sitten selvisi, että toisin kuin lennonjohto oli väittänyt, lentäjät osasivat myös venäjää.
Kone oli aivan vastattain korjattu ja modernisoitu, ylläri pylläri; Venäjällä! Asiaan liittyen eräs tekniikkaa tunteva lentäjä totesi asiasta: "Olosuhteet kuitenkin viittaavat joko suureen onnettomuuteen tai tarkoitukselliseen [koneen] ohjausjärjestelmän jumituttamiseen. Sellainen ansa on voitu tarkoituksellisesti asentaa siten, että se laukaistaan joko rungon sisältä tai jarrulaippojen avautuessa juuri ennen laskeutumista".
Lisäksi on outoa, että välittömästi kun paikalle tuli ihmisiä, yhtään ambulanssia ei soitettu paikalle, ei vaikkei edes vielä ei tiedetty oliko kukaan selvinnyt. Koneen pudotessa noin matalalta on normaalitapauksissa yleensä paljon henkiinjääneitä, ja siksi paikalle tuodaan ensimmäisenä ambulansseja. Nyt sen sijaan ei. Paikalle tuli vain yksi paloauto, ja palomiehet vain totesivat suoraltaan, että ketään ei selvinnyt hengissä, vaikka eivät vielä olleet tutkineet kunnolla koko aluetta!
Sen jälkeen paikalle alettiin tilata ruumisarkkuja. Kukaan kenttähenkilöstöstä ei tuoreeltaan yrittänytkään mennä auttamaan mahdollisia henkiinjääneita, joita olisi voinut olettaa olevan koska onnettomuus tapahtui niin matalalta, tai edes etsimään ruumiita. Aivan kuin olisi tiedetty, ettei henkiinjääneitä tule olemaan.
Paljastava video
Paikalla olleet viralliset TV-kuvaajat kertovat, että kun he yrittivät mennä paikalle, heitä käskettiin pysyä poissa.
Sattumalta paikalla oli amatöörivideokuvaaja Adrij Mendierej. Tässä ensimmäinen linkki videoon. Tässä Ja vielä toinen. Tarkalla korvalla voitte huomata, että 57. sekunnin kohdalla kuuluu neljä pamausta, jotka kuulostavat laukauksilta, ja sen jälkeen kuuluu ääni, jossa kuvaajia uhkaillaan pysymään poissa.
Kun video analysoitiin tarkemmin tekemällä siitä videoanalyysi, paljastui paljon enemmän:
Videokuvaa hidastamalla näkyy kuinka koneen hylyssä seisoo todennäköisesti koneen pilotti täysin hengissä ja hän heiluttaa kättään sotilaille. Silloin yksi sotilaista sanoo toiselle sotilaalle Venäjäksi; "anna minulle ase". Tällöin henkilö koneen hylyssä taas huutaa Venäjäksi: "älä tapa meitä". Silloin kuuluu ensimmäinen laukaus. Videolla näkyy kuinka ensimmäinen tapettu lentäjä kaatuu maahan.
Hieman taukoa niin kuuluu toinen laukaus ja taustalta kuuluu Venäläissotilaiden naurua. Sitten kuvasta näkyy hidastettuna kuinka toinen uhri kaatuu maahan.
Tämän jälkeen Venäläinen sotilas huutaa; "muuttakaa suunnitelmaa, ampukaa".
Kuuluu kolmas laukaus ja sen jälkeen taas neljäs laukaus ja kuvasta näkyy kuinka kolmas henkilö kaatuu maahan.
"Sattumalta" videon kuvaaja Adrij Mendierej tuotiin 15. Huhtikuuta Kiovalaiseen sairaalaan kriittisessä tilassa ja hän kuoli 16. Huhtikuuta aamupäivällä. Hänet oli puukotettu kahden tuntemattoman henkilön toimesta hengiltä. Todistaja vaiennettiin. Linkkiä.
Erään toisen henkilön tekemä analyysi videolla selvästi kuullusta puheesta, mukaan lukien kuvaajan ja hänen lähellään olleen miehen sanomiset, sekä heille huudetut:
00:12 "Uspokój się (-Rauhoitu [koittaa rauhoitella itseään])
00:17 "Patrz mu w oczy" (-Katso hänen silmiinsä)
00:21 "Uspokój się" (-Rauhoitu)
00:22 Venäjäksi (jostain): "Zjob" (-Tissit ylös [l. käsky 'selkä suoraksi',] )
00:23 "O boże" (-Voi Jumala!)
00:25 "Już po" (-Tuon jälkeen [l. 'tuon takana'])
00:27 "Zostaniesz tu i zginiesz?" (-Aiotko jäädä tänne kuolemaan?)
00:28 "Ta pani tu jeszcze żyje" (-Tämä nainen on vielä hengissä)
00:28 "Wielki Jezu" (-Voi Jeesus [lit. 'Suuri Jeesus'])
00:29 "Idziesz" (-Mene [l. 'pakene'])
00:30 Venäjäksi: "Ubija ciebie" (-Minä tapan sinut)
00:31 Venäjäksi: "Uwijajcie sia" (-Kiirehtikää)
00:32 "Swięty Józefie, jak tak można" (Voi Pyhä Joosef, kuinka he voivat tehdä näin?)
00:43 Venäjäksi: "Nikagda uchoda" (-Et pääse karkuun)
Ei ole sattumaa, että attentaatti tehtiin Katynin joukkomurhan muistopäivänä, ja Paavi Paavali II:n kuolinpäivän muistopäivänä. Katynin metsässähän Stalin tapatti 1939 koko Puolan silloisen upseeriston ja osan eliittiä, yli 22 000 miestä, tapaus jota virallinen Venäjä ei vielä tänäkään päivänä halua tunnustaa tapahtuneeksi suurvallan arvovallan takia. Lisäksi Putinin myötä takaisin vallankahvaan Kremlissä päässeet vanhat geopoliitikot eivät koskaan ole antaneet anteeksi sitä, että 80-luvulla paaviksi valittiin puolalainen mies Karol Wojtyla, alias Paavi Paavali II, mikä johti Solidaarisuus-liikkeen syntyyn ja aloitti koko Itä-Blokin hajoamisprosessin. Tästä herää seuraavia ajatuksia:
-Katynin myöntäminen Neuvostoliiton tekemäksi sotarikokseksi on ehkä liian kova pala ”suuren isänmaallisen sodan” pyhittämisestä kiinni pitäville neuvostonostalgikoille. Sen seurauksena nimittäin avautuisi koko kysymys II Maailmansodan sotasyyllisyydestä uudestaan: Sota nimittäin alkoi kun Saksa ja Neuvostoliitto hyökkäsivät Puolaan.
-Koska viitteellinen todistusaineisto viittaa liian ilmiselvästi Venäjän syyllisyyteen, onko takana jokin toinen taho? Onko kyseessä jonkun toisen tahon yritys pistää Puolan ja Venäjän välisiin riitoihin lisää bensaa? Esimerkiksi halusiko CIA tai jokin muu taho lavastaa Venäjän syylliseksi, esim. kostona Kirgisian vallankaappauksesta, jonka takia jenkit menettävät otteensa maasta? Tällainen joukkosurma kun pilaa eritäin raskaasti Venäjän maineen riippumatta siitä, onko kyseessä oikea onnettomuus vai tihutyö.
-Oliko taustalla Puolan oman hallituksen sisäpiiriläisiä? Miksi Tusk kieltäytyi hankkimasta presidentille uutta konetta? Miksi matkasuunnitelmat muutettiin viime tingassa junasta lentomatkaan? Miksi kaikki laitettiin samaan koneeseen?
YLE samoin kuin muutkin mediat näyttävät olevan kieli poskella, etteivät vain vahingossakaan tulisi esittäneeksi mitään "salaliittoteorialta" haiskahtavaa tapaukseen liittyen. Totuus on yleensä se, mistä rivivälit huutaen vaietaan, ei se mistä puhutaan.
On myös varmaa, että EU:ssa ja Venäjällä sekä Puolan liberaalipiireissä ollaan oikeasti iloisia tulevan yhteistyön takia siitä, että Puolan hankala presidentti on poissa kuvioita haittaamasta. Viime kädessä Kazynskin ja muiden, sekä EU:n johdon että Venäjän johdon kannalta "haastavien" henkilöiden poismeno on asia, jota todellisuudessa tervehditään ilolla. Minusta tuntuu, että Katynin II joukkomurha sattui vähän liian sopivasti ja liian sopivaan saumaan liian monen vallanpitäjän eduksi. Sattumaan en usko.
Lisäys:
"Kaczynskin turmakoneen ohjaamossa oli ylimääräisiä henkilöitä
Puolan presidentin turmakoneen ohjaamossa oli henkilökuntaan kuulumattomia ihmisiä ennen koneen maahansyöksyä, sanoi turmaa tutkivan komitean edustaja.
Tatjana Anodinan mukaan yhden ulkopuolisen ääni on selvästi tunnistettu ohjaamon keskustelut tallentaneelta nauhalta. Lisäksi kuuluu yksi tai useampia ääniä, joiden selvittelyissä tarvitaan lisätietoa puolalaisviranomaisilta."
3 kommenttia:
Polish Prosecutor General Andrzej Seremet said Polish investigators talked to the flight controller and flight supervisor and "concluded that there were no conditions for landing."
"The tower was advising against the landing," Seremet said.
The plane was equipped with an instrument landing system, or ILS, said Col Wieslaw Grzegorzewski of the Polish Defence Ministry.
"I can confirm the pilots were preparing for landing without the ILS system," he said. "The airport didn't have the ILS system."
Russian media reports said the Smolensk airfield is a former military air base that lacks equipment for automatic landings.
The business daily Kommersant said on Monday that about 50 military personnel maintain the airport which is used only sporadically for official visits. It said the airfield has no permanent traffic controllers, and they are brought from the city of Tver when it's necessary.
Kommersant also said that that the pilots had been informed about the bad weather in the area while the plane was still over Belarus, but the captain said he would see conditions for himself and then make a decision.
http://www.stuff.co.nz/the-press/world/3575355/Human-error-blamed-for-jet-crash
HAARP- teknologialla on voitu tehdä tämäkin onnettomuus!!
Luotan ehdottomasti kaveriin, joka ei osaa edes litteroida venäjää.
Lähetä kommentti