Yllä oleva otsikko ei ole kirjoittajansa subjektiivinen mielipide, vaan universaaliin ihmisarvoon perustuva, objektiivinen ja faktuaalinen toteamus.
Kaikilla Homo Sapiens -lajin jäsenillä on sama ihmisarvo. Myös sikiö on Homo Sapiens, riippumatta kehitysvaiheestaan, ja sikiön tappaminen on murha aivan kuten kenen tahansa ja minkälaisen tahansa ihmisen tappaminen.
Kaikilla Homo Sapiens -lajin jäsenillä on sama ihmisarvo. Myös sikiö on Homo Sapiens, riippumatta kehitysvaiheestaan, ja sikiön tappaminen on murha aivan kuten kenen tahansa ja minkälaisen tahansa ihmisen tappaminen.
Ihmisarvo on objektiivisesti vain ja ainoastaan kiinni siinä, että olemme kaikki samaa lajia. Jos ihmiasrvoa aletaan määritellä tai mitata millään muulla kriteerillä tai ominaisuudella kuin sillä, että jokaisella Homo Sapiens -lajin jäsenellä on luovuttamaton ihmisarvo, niin silloin ei kenelläkään ihmisellä olisi mitään objektiivista ihmisarvoa. Tällöin vedettäisiin matto koko ihmisarvon ja sitä myötä ihmisyyden moraalin sekä etiikan alta.
Jos sikiöllä ei ole ihmisarvoa, vaikka se on lajiltaan Homo Sapiens, silloin ei voida sanoa, että millään myöhemmälläkään yksilön kehitysvaiheella olisi mitään objektiivista ihmisarvoa. Jos ihmissikiöltä riistetään ihmisarvo ja oikeus elää, vaikka sillä verukkeella että kyseessä on vaikeavammainen tai sairas lapsi, saatika vain sen vuoksi että lapsen saaminen ei sovi äidin elämäntilanteeseen, silloin ihmisarvo voidaan riistää keneltä hyvänsä.
Tällöin voidaankin alkaa lahtaamaan sairaita tai kehitysvammaisia aikuisia, vanhuksia tai muka väärän värisiä ihmisiä. Sikiö on Homo Sapiens, jolla on ihmisarvo. Jos tämä kiistetään, kiistetään universaali ja objektiivinen ihmisarvo. Tällöin tie on eettisesti vapaasti auki vaikka kohti pakkoeutanasiaa, rodunjalostusta ja joukkomurhia.
Ainoa edes joten kuten puolusteltavissa oleva syy sikiön tappamiseen on se, jos äidin henki on vaarassa. Silloinkin asetetaan vastakkain kaksi täysin samanarvoista elämää, ja kysymys on, syyllistyäkö lapsen murhaan vaiko äidin? Sikiön henki ei ole yhtään arvottomampi kuin äidin. Äidillä on vastuu valinnasta, mutta lääkäri, joka toimenpiteen suorittaa, on laillistettu pyöveli.
Kenelläkään joka hyväksyy abortin, muutoin kuin ehkä äidin hengen pelastamiseksi, ei näin ollen ole moraalisesti varaa tuomita muitakaan murhia, joita perustellaan tapettavien ”epäsopivilla” ominaisuuksilla. Jokainen abortin laajemmassa mitassa hyväksyvä on samassa alta pettävän etiikan ja pahuuden suossa natsien, sarjamurhaajien ja eugenistien kanssa. Myöskin jokainen yhteiskunta, joka abortin laajemmassa mitassa hyväksyy, on moraalisesti samassa jamassa.
Jokainen abortin toimeenpannut tai toimeenpaneva lääkäri on vähintäänkin pyöveli, ellei peräti Mengele, ja jokainen, varsinkin turhan, abortin lapselleen hankkinut on verrannollinen tyyppeihin, jotka murhaavat toisia ihmisiä vain oman mukavuudenhalunsa vuoksi.
Ja tähän loppuun oma, subjektiivinen mielipide: Tekopyhyyden huipentuma on abortteja toimeenpaneva lääkäri, joka silti vastustaa esim. turkistarhausta tai metsästystä ”viattomien eläinten” tappamisen vuoksi.
---------------------
Edit 3.4.2010
YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista määrittelee lapsen oikeudet ennen ja jälkeen syntymän. Tämän nojalla sikiökin on Suomessa luokiteltu lapseksi ja hänellä on sama perustuslain suoja kuin aikuisillakin. Tätä asiaa ei vain yleisesti Suomessa haluta tietää, saati että sitä meillä(kään) noudatettaisiin.
3 kommenttia:
Mukavaa huomata että argumentti, jossa lähdetään liikkeelle siitä että myös sikiö kuuluu lajin Homo sapiens, on ilmeisesti lisääntymässä. Itsekin vastustan aborttia juuri tällä perusteella. Utilitaristiset ja aborttimyönteiset argumentit joutavat jo romukoppaan.
Alkio ei ole ihminen, eikä sikiökään ennen kuin se pystyy elämään äidin kehon ulkopuolella.
Mikä ihmeen into ihmisillä on pitää ihmisen kehossa loisivaa eliötä hengissä hinnalla millä hyvänsä?
Alkio on ihminen, mutta vielä vaillinainen sellainen, on riippuvainen äidistään. Syntynyt lapsikin on ihminen ja vielä vaillinainen ja sekin on riippuvainen vanhemmistaan ja muista ihmisistä. Alkion ja sikiön välinen erokin on mielestäni teennäinen. Kysymys on vain eläimen tai ihmisen eri kehitysvaiheista ja määrittely on tieteellinen.
On tietenkin helpompaa katkaista kasviltakin varsi silloin kun se on pieni, mutta kotona voi sanoa siitä olisi voinut tulla omenapuu.
Rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa, ei edes ei-toivotulle ihmisalulle.
Lähetä kommentti